آزمون هوش گودیناف

آزمون هوش گودیناف

برای سنین ۳ تا ۱۳ سال

آزمون ترسیم آدمک آسان‌ترین آزمون هوش است. این آزمون به وسیله عده زیادی کد گذاری شده که مهم‌ترین آن‌ها خانم آمریکائی فلورانس گودیناف Florence Goodenough است که در سال ۱۹۲۰ در ایالت نیوجرسی آمریکا روی چهار هزار کودک آن‌ را آزمایش نمود.

هدف

  مهم‌ترین هدف آزمون، تعیین درجه هوشمندی، سن عقلی و بهره هوشی کودک است. این آزمون را زمانی به کار می‌بریم که انجام آزمون‌های هوشی دیگر مقدور نیست و می‌خواهیم خیلی سریع برآوردی از هوش کودک به دست آوریم. علاوه بر این، این آزمون برای اطفالی که زبان نمی‌دانند و قادر به سخن گفتن نیستند یک روش کارآمد برای سنجش تقریبی هوش است..

دستور اجرا

  اجرای آزمون ساده است. به کودک گفته می‌شود:”یک آدم ترسیم کن و هر چه می‌توانی آن‌ را زیبا و خوب بکِش“، اضافه می‌کنیم: زمان این کار هر چقدر طول بکشد اشکالی ندارد.

نکاتی که در عمل و ارزیابی باید رعایت کرد

۱٫ برای ترسیم بهتراست یک مداد سیاه یا یک خودکار راحت و روان دراختیار کودک بگذاریم. با مداد رنگی به دشواری می توان رسم کرد و اجزاء را تشخیص داد.

۲٫ اگر نقاشی با مداد رنگی کشیده شود، شرایط دیگری برای ارزیابی لازم است که باید رعایت شود.

۳٫ کاغذ برای رسم نقاشی کودک باید حداقل ۳۰ × ۲۱ باشد.

۴٫ اجازه بدهید کودک چند تصویر بکشد، سپس بهترین و کامل‌ترین را برای نمره گذاری انتخاب کنید.

۵٫ اگر نتایج چند بار کشیدن آدمک با یکدیگر فرق داشت نشانه‌ی ناراحتی‌های دیگری در کودک است که باید به متخصص مسائل روانی یا روان درمانی مراجعه کرد.

 

روش نمره گذاری

اگر کودک هر کدام از موارد زیر را رسم کرده باشد، یک نمره دریافت می‌کند:

۱٫ سر وجود داشته باشد.

۲٫ پا کشیده شده باشد.

۳٫ دست کشیده شده باشد.( یک یا هر دو دست)

۴٫ بدن کشیده شده باشد.

۵٫ طول بدن طویل‌تر ازعرض آن باشد.

۶٫ شانه‌ها کشیده شده باشد.

۷٫ بازوها و پاها به تنه چسبیده شده باشند.

۸٫ پاها به تنه و دست‌ها به تنه در نقاط واقعی خود چسبیده شده باشند.

۹٫ گردن کشیده شده باشد.

۱۰٫ دنباله گردن به سر و تنه مربوط باشد.

۱۱٫ چشم‌ها کشیده شده باشد.

۱۲٫ بینی کشیده شده باشد

۱۳٫ دهان کشیده شده باشد.

۱۴٫ دو لب دیده شود.

۱۵٫ سوراخ‌ها یا حفره های بینی کشیده شده باشد.

۱۶٫ موها کشیده شده باشد. (جزئی‌ترین مقدار مو)

۱۷٫ موها کامل کشیده شده باشد.

۱۸٫ علامتی از لباس کشیده شده باشد.

۱۹٫ دو قطعه لباس کشیده شده باشد.

۲۰٫ تمام بدن پوشیده از لباس باشد.

۲۱٫ چهار قطعه لباس مشخص باشد. ( کراوات، کلاه، جوراب، کفش، پیراهن، کت و شلوار)

۲۲٫ لباس رسمی یا یونیفورم باشد. ( یونیفورم مدرسه هم نمره می‌گیرد)

۲۳٫ انگشتان کشیده شده باشد. (هر اثری از انگشت کافی است)

۲۴٫ تعداد انگشتان درست باشد.

۲۵٫ شکل و قواره انگشتان درست باشد.

۲۶٫ شست متمایز باشد.

۲۷٫ دست متمایز از انگشتان باز باشد. (کف دست کشیده شده باشد)

۲۸٫ بازوها کشیده شده باشد.

۲۹٫ زانو کشیده شده باشد.

۳۰٫ تناسب سر نسبت به بدن مراعات شده باشد.

۳۱٫ تناسب بازوها و دست‌ها نسبت به بدن حفظ شده باشد.

۳۲٫ پاهای متناسب، کشیده شده باشد.

۳۳٫ کف پا متناسب باشد.

۳۴٫ پاها متمایل به بالا نباشند.

۳۵٫ دست‌ها و پاها دو بعدی کشیده شده باشند.

۳۶٫ پاشنه کفش یا پاشنه پا کشیده شده باشد.

۳۷٫ هماهنگی خطوط کلی حفظ شده باشد. (دست نلرزیده باشد)

۳۸٫ هماهنگی خطوط کلی و جزئی حفظ شده باشد. (نقاشی دقیق باشد)

۳۹٫ هماهنگی خطوط سر (موها و دور سر به دقت کشیده شده باشد)

۴۰٫ هماهنگی خطوط تنه حفظ شده باشد.

۴۱٫ هماهنگی خطوط دست‌ها و پاها حفظ شده باشد.

۴۲٫ هماهنگی خطوط چهره حفظ شده باشد.

۴۳٫ گوش‌ها کشیده شده باشد.

۴۴٫ تناسب گوش‌ها حفظ شده باشد.

۴۵٫ مردمک چشم کشیده شده باشد.

۴۶٫ تناسب چشم حفظ شده باشد.

۴۷٫ در تصاویر نیمرخ و تمام رخ ، چشم دارای حالت باشد.

۴۸٫ چانه و پیشانی هر دو کشیده شده باشد.

۴۹٫ برآمدگی شانه در تصویر نیمرخ معلوم باشد.

۵۰٫ نیمرخ ناقص باشد. (یعنی تنه و نیمرخ ناقص)

۵۱٫ نیمرخ باشد.

روش محاسبه

۱٫   نمرات داده شده را باهم جمع کنید.

۲٫   با استفاده از جدول زیر، از روی نمره کودک، سن عقلی او را به دست آورید.

نمره

سن عقلی

نمره

سن عقلی

نمره

سن عقلی

نمره

سن عقلی

ماه

سال

ماه

سال

 

ماه

سال

 

ماه

سال

۱

۳

۳

۱۱

۹

۵

۲۱

۳

۸

۳۱

۹

۱۰

۲

۶

۳

۱۲

۰

۶

۲۲

۶

۸

۳۲

۰

۱۱

۳

۹

۳

۱۳

۳

۶

۲۳

۹

۸

۳۳

۳

۱۱

۴

۰

۴

۱۴

۶

۶

۲۴

۰

۹

۳۴

۶

۱۱

۵

۳

۴

۱۵

۹

۶

۲۵

۳

۹

۳۵

۹

۱۱

۶

۶

۴

۱۶

۰

۷

۲۶

۶

۹

۳۶

۰

۱۲

۷

۹

۴

۱۷

۳

۷

۲۷

۹

۹

۳۷

۳

۱۲

۸

۰

۵

۱۸

۶

۷

۲۸

۰

۱۰

۳۸

۶

۱۲

۹

۳

۵

۱۹

۹

۷

۲۹

۳

۱۰

۳۹

۹

۱۲

۱۰

۶

۵

۲۰

۰

۸

۳۰

۶

۱۰

۴۰

۰

۱۳

۳٫  برای مثال اگر نمره کودک ۱۷ باشد، سن عقلی او ۷ سال و ۳ ماه است.  یعنی ۸۷ ماه.

۴٫ سن عقلی را بر سن تقویمی تقسیم کرده و حاصل را در ۱۰۰ ضرب کنید تا بهره‌ی هوشی یا IQ به دست آید.

(اگر سن واقعی کودک فوق ۶ سال و ۲ ماه یعنی ۷۴ ماه باشد، باید ۸۷ را بر ۷۴ تقسیم و حاصل را در ۱۰۰ ضرب کنید تا ضریب هوشی کودک به دست آید.   IQ = 117)

این تست برخلاف سادگی، ارزش بالینی و تشخیصی زیادی دارد. بسیاری از تأخیرها و اختلالات کودکان را می‌توان خیلی زود از روی همین تست برآورد کرد. البته تشخیص‌های تخصصی را فقط یک متخصص باید انجام دهد نه والدین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.