مرکز مشاوره آگاهان

آموزش تفسیر نقاشی کودکان

نقاشی کودکان

قیمت: ۶,۴۰۰,۰۰۰ تومان

مدرس: دکتر محمد رفیعی

نوع کلاس: خصوصی(یک نفره)

تعداد ساعات: ۵ ساعت (دو جلسه ۲/۵ ساعنه)

ثبت‌نام

 

 


محتوای دوره‌ی آموزشی

۱- آموزش مفاهیم سمبلیکِ کلیه‌ی عناصر نقاشی به شکل مجزا و ترکیبی

۲- آموزش روش ارزیابی‌های هوشی و تعیین سطوح پردازش مغزی کودک

۳- آموزش تکنیک تعیین سطح تحول یافتگی و رشدی کودک

۴- آموزش فرآیند ارزیابی‌های شخصیتی و سطح انطباقی کودک

۵- آموزش ارزیابی‌ جنبه‌های پاتولوژیکی در وضعیت روانی کودک

    (شامل علائم اضطرابی، عزت نفس، بازداری‌های هیجانی، خودپنداره، پرخاشگری، تمایلات آزارگری و آزارطلبی و . . .)

 


جلسات

  • مدت آموزش ۵ ساعت است.
  • آموزش به صورت خصوصی و یکنفره انجام خواهد شد.
  • روز و ساعت کلاس را شما خودتان با هماهنگی منشی مرکز مشاوره تعیین خواهید کرد.
  • تا یکماه پس از آموزش، هر گونه ابهام و پرسشی داشته باشید، به صورت تلفنی یا جلسات حضوری رفع خواهد شد.

 

 

تحلیل و تفسیر نقاشی کودکان

   امروزه روان‌شناسان تجربی معتقدند که رفتارهای گوناگون کودک در دوره‌­های مختلف رشد بستگی به تحولات ارثی در رشد نظام‌های مغزی وی دارد. پزوهش‌­های پیاژه نشان می­‌دهد که فرآیند منطق و ادراک کودک به طور دقیق ناشی از تحرکاتی است که در اطراف کودک وجود دارد و با تغییر آن تحرکات می­‌تواند این فرآیند را کند و یا تندتر نمود. دنیای کودکان و گرایش کودک به دویدن، بازی کردن، خط خطی کردن و نقاشی کشیدن امری غریزی و یا وابسته به دنیای مخصوص رویارویی کودکان است. در حقیقت اجتماعی کردن رفتار کودک به امکان ارتباط او به وسیله خطوط و علائم بستگی دارد.

رسم و خط خطی کردن و اصولاً هر نوع فعالیت بدوی هنری می­‌تواند معرف یکی از اشکال و یکی از مراحل بازی به صورت تکامل یافته­‌تر و خلاق­‌تر آن باشد که امکان بیان ادراک انتزاعی و حالات پیچیده‌ی روحی را فراهم می­‌سازد. در این مرحله، کودک به طور ناخودآگاه مسائل و مشکلاتی را که در ارتباط با بزرگسالان برایش به وجود می­‌آید مطرح می­‌کند و درست با این مفهوم است که بازی و مخصوصاً نقاشی برای او به صورت یک فعالیت اجتماعی درمی­‌آید.

به همین دلائل است که بازی نمایشی و نقاشی به عنوان یک علامت بیانگر تحول کودک و عامل تکامل اوست . ادراک، حافظه، تخیلات، خلاقت تحت تأثیر فعالیت‌های نمایشی قرار می­‌گیرد و برای کودک شناسایی امکانات کنترل اعمال او را فراهم می­‌سازد. نقاشی در تشکیل شخصیت و روان کودک اهمیت بسزایی دارد. نقاشی به کودک امکان شناسایی محیط و شرکت خود در آن را فراهم می­‌سازد. به او امکان می­‌دهد تا مسائلی را که به صورت نامنظم از همه طرف برایش مطرح می­‌شود، به شکل صورت‌بندی شده منظم کند.

نقاشی کودک را در مراحی که حوادث اطراف را دسته بندی و عرضه می­‌کند و روند تجدیدی و تکامل یافته­‌ای را از زمان خط خطی کردن ساده تا زمانی که خطوط معنی دار و بالاخره مبتنی بر قوانین پرسپکتیو و شالوده منطقی رسم می‌­کند، می­‌توان چیزی شبیه خواب و رؤیا معنی کرد.

   نقاشی نیز مثل خواب و رؤیا به کودک امکان می­‌دهد تا اطلاعات و اعمالی را که از دنیای بیرون کسب می‌­کند از هم جدا سازد. و سپس آن‌ها را دوباره تنظیم کند. در نقاشی همانند خواب و رؤیا، کودک خود را از ممنوعیت رها می­‌سازد و با ما در حالتی ناخودآگاهانه درباره مسائل کشفیات و دلهره­‌هایش صحبت می­‌کند. به همین دلیل اگر آموزش نقاشی را بر پایه تصحیح نقاشی قرار دهیم و در آن به کودکان از سنین پایین تمرین کپی و تقلید کردن را بیاموزیم اشتباه بزرگی مرتکب شده­‌ایم.

   مدرسه نیز در این راستا کاری جز تطابق کودک با نمونه­‌های بی­‌معنی انجام نمی‌­دهد. زیرا امکان تکامل و دریافت آگاهی از دنیای خارج را از ورای نمایش نقاشی­‌های کودک از او سلب می­‌کند. به این ترتیب یعنی با مجبور کردن کودک به تقلید و کپی کردن، مربی و والدین امکان برقراری هر نوع گفتگو را با او از بین می­‌برند. زیرا او را مجبور به عملی کرده‌­اند که او هیچ نیازی در آن نمی­‌بیند و احتمالاً آن را نیز کاملاً بیهوده حس می­‌کند.

   اگر قوه ابتکار کودکان را با مشارکت و کار گروهی و بیان موضوعات عمومی و در اختیار قرار دادن وسایل و لوازم کامل جهت مطلبی که او می­خواهد عرض کند، تقویت کنیم باعث آن می­‌شویم که شخصیت کودک ساخته شود و او به پختگی فکر برسد. بنابراین باید متذکر شد که نقاشی کودکان فقط یک وسیله‌ی پرورش خلاقیت و پختگی کودک و یا شاخص تکامل نیست. باید به عنوان یک وسیله‌ی تحقیق و مبادله با محیط اجتماعی با دنیای بزرگسالان که در اطراف کودک هستند و نشانه‌ی حالات عاطفی کودک در نظر گرفت.

  هنگامی که کودک با آزادی و به دلخواه خود نقاشی می­‌کند، در واقع حالت روحی و احساسات زمان حاضر و نیز احساسات و تحریکات ریشه دار و ژرف­تر خود را بیان می­‌کند. نقاشی نسبت به دیگر وسایل بیانی دارای دو امتیاز روش شناسی است که یکی عبارت است از امکان نظارت از فاصله دور و بدین ترتیب پرهیز از دخالت غیرمستقیم بزرگسالان در نقاشی کودکان دیگری عبارت است از امکان مقایسه‌ی نقاشی­‌های مختلف که در زمان‌های مختلف کشیده شده­‌اند.

 

نقاشی و زندگی عاطفی کودک

  کودک به کمک نقاشی، کشمکش­‌ها و دلهره­‌های درونی­‌اش را آشکار می­‌کند و بدین طریق اثر آن‌ها را کاهش می‌دهد. وقتی مشکلات عاطفی بر روی کاغذ منتقل می­‌شوند، به صورت تازه و جداگانه‌­ای که کمتر سنگین و دلهره آور است درمی­‌آیند. کودکان به هنگام نقاشی از نمادها استفاده می­‌کنند و ناخودآگاه مرتکب چنان اشتباهاتی می­‌شوند که چون جنبه‌ی همگانی دارد تعبیر آن‌ها ساده است. ولی درست بدین دلیل که کودک از این اشتباهاً آگاه نیست آزادانه آن‌ها را به کار می­‌برد.

تفسیر نقاشی کودک، یک علم تخصصی و یک مهارت کاربردی است که به ما این امکان را می‌دهد تا به دنیای درونی کودک را یافته و مشکلات عاطفی و هیجانی که او را ناخواسته آزار می‌دهد کشف کنیم. این طریق علاوه بر کمک به کودک برای بهبود وضعیت، به والدین و کسانی که با کودک کار می‌کنند آموزش‌ها و آگاهی‌های لازم داده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *